Tilbage til webshop

Dans og Udtryk i folkeskolen

Hvad er dans og udtryk i folkeskolen?

Dans og udtryk i folkeskolen skal give eleverne mulighed for at udforske og udvikle deres kreative, fysiske, følelsesmæssige og sociale færdigheder gennem dans og udtryk.

Folkeskolens undervisning i dans og udtryk kan have et mangfoldigt indhold med bl.a. dansebevægelser og teknikker, træning af kropsbevidsthed, smidighed, styrke og koordination, men også udforskning af ​​forskellige dansekulturer og traditioner som kan bidrage til elevernes kulturelle forståelse, respekt for mangfoldighed og globalt perspektiv.

Koreografi er et andet element at arbejde med i folkeskolen, hvor eleverne kan udforske deres kreative potentiale ved at skabe deres egne dansekoreografier. Dette kan involvere samarbejde i grupper for at udvikle og præsentere originale dansestykker baseret på bestemte temaer, historier eller følelser.

Eleverne kan også få mulighed for at improvisere og udforske bevægelser i forskellige øvelser og legende aktiviteter i idrætsundervisningen i folkeskolen. Dette fremmer deres kreative tænkning, spontanitet og evne til at reagere på musik og stemninger.

Udtryksmæssige øvelser er en måde for eleverne at udforske og udtrykke forskellige følelser, stemninger og ideer gennem kropsbevægelser, mimik og stemme. Dette kan omfatte rollespil, pantomime eller improvisation af følelsesmæssige situationer.

Samlet set giver dans og udtryk i folkeskolen ikke kun mulighed for fysisk aktivitet og kunstnerisk udfoldelse, men det kan også bidrage til elevernes personlige udvikling, herunder øget selvtillid, kreativitet, samarbejde og selvudtryk. Integrationen af dans og udtryk i undervisningen skaber et stimulerende og berigende læringsmiljø, der imødekommer forskellige læringsstile og behov hos eleverne.

Mariehønen Evigdans er en oversigtsmodel der har til hensigt at skabe overblik over hvad undervisningen i dans og indtryk kan indeholde af basis, indhold og tema, og samtidig gives der opmærksomhedspunkter i forhold til didaktiske og metodiske valg samt evalueringsformer, som kan anvendes i folkeskolen.

Hvordan kan man undervise i dans og udtryk i folkeskolen?

Der er mange forskellige måder at undervise i dans og udtryk i folkeskolen på. Med modellen Mariehønen Evigdans er det forsøgt at skabe en overbliksmodel for hvad man som underviser bør reflektere over når man planlægger, gennemfører og evaluerer sin undervisning.

Med Mariehønen Evigdans bør undervisningen i dans og udtryk indeholde basiselementerne musikforståelse, Rudolf Labans bevægelseslære (BESS-konceptet) og anvendelsen heraf samt viden om og erfaringer med koreografiske virkemidler. Derudover er der med mariehønens vinger tydeliggjort hvordan indhold og tema til undervisningen bør tænkes sammen. Med Mariehønen Evigdans´ vinger er det synliggjort hvor mangfoldigt og bredt et område dans og udtryk er. 

Hoevedet på Mariehønen Evigdans symboliserer konkrete didaktiske og metodiske overvejelser for hvordan man kan undervise i dans og udtryk. Er det med en del-del-hel metode? Er det med brug af QR-koder? Apps? Eller spil? 

Afslutningsvist er der med øjnene symboliseret hvordan man som underviser i dans og udtryk kan overveje hvordan deltagerne skal evaluere eller evalueres. Er det noget der sker internt i klassen? Eller er det eksternt fordi eleverne skal fremvise en koreografi til et forældremøde? 

Med Mariehønen Evigdans er der givet konkrete forslag til hvordan man kan undervise i dans og udtryk i folkeskolen.  

Ovenstående er beskrevet i bogen Mariehønen Evigdans - en oversigtsmodel til arbejdet med dans og udtryk. Modellen kan købes på 1x1 meter lærred.