Dans og udtryk er to nært forbundne begreber, der spiller en central rolle i kunstnerisk praksis og kommunikation gennem bevægelse. Lad os se nærmere på begge:
Dans: Dans er en kunstform, der involverer bevægelse af kroppen i tid og rum, ofte i takt med musik eller i en rytmisk struktur. Dans kan være struktureret og formel, som i ballet eller moderne dans, eller mere improviseret og frit, som i jazzdans eller street dance. Dans går ifølge Levenberg et al. (2020), dybere end blot at mestre en serie af bevægelser. Dans er et redskab, hvorigennem deltagerne kan lære om at være bevægelseskompetent, kropslig dannet (physical litteracy), at have selvværd og at kunne udtrykke sig. Deltagerne kan også gennem dans lære om bevægelseskoncepter og relationskompetencer.
Dans er tilmed en stor og betydningsfuld del af kulturer og samfund rundt om på kloden. Gennem dans kan deltagerne udtrykke deres kulturelle identiteter, forsøge at løse problemer, udtrykke kunstneristiske ideer og styrke deres relationelle komepetencer (Levenberg et al. 2020)
Til trods for at dans både traditionelt og kulturelt set har været populært at bruge tid på, så føler mange idrætslærere sig ikke kompetente til at undervise i dans og udtryk. Dette gør sig gældende både i danske kontekster jf. rapporterne status på idrætsfaget (Guldager et at. al 2023; UCSYD forskning, 2018) og udenlandske sammenhænge (Russell-Bowie, 2013)
Udtryk:
Udtryk refererer til den måde, hvorpå følelser, ideer eller tanker bliver kommunikeret eller udtrykt. I dans indebærer udtryk brugen af kroppens bevægelser, ansigtsudtryk og kropssprog til at formidle en følelsesmæssig tilstand, en historie eller en idé. Udtryk i dans er ofte subjektivt og kan fortolkes på forskellige måder af publikum afhængigt af deres baggrund, oplevelser og kulturelle kontekst.
Sammenhæng mellem dans og udtryk: Dans er en unik form for udtryk, der giver udøveren mulighed for at kommunikere på en ikke-verbal måde gennem kroppens bevægelser. Gennem dans kan udøveren formidle en bred vifte af følelser, ideer og fortællinger, hvilket gør det til et kraftfuldt middel til kunstnerisk udforskning og kommunikation. Udtrykket i dans er ikke kun knyttet til bevægelserne i sig selv, men også til den måde, hvorpå de udføres, konteksten, hvor de opstår, og publikums opfattelse af dem.
I praksis kan dansere arbejde med at forfine deres evne til at udtrykke sig gennem bevægelse ved at udforske forskellige bevægelseskvaliteter, arbejde med koreografi og improvisation, og dykke ned i følelsesmæssige og narrative fortællinger. På denne måde bliver dans ikke bare en fysisk aktivitet, men også en dybdegående undersøgelse af udtrykket gennem bevægelse.
Hvor kan man opleve dans og udtryk?
Dans og udtryk findes i mange forskellige arenaer, men her på webshoppen arbejdes med følgende:
Dans og udtryk i folkeskolen: Et fantastisk indholdsområde i folkeskolen, hvor elever kan få lov at få erfaringer med bevægelse til musik.
Dans og udtryk på læreruddannelsen: Idrætslærere uddannes til at kunne undervise i idrætsfaget i folkeskolen, og derfor fylder indholdsområdet dans og udtryk også væsentligt på læreruddannelsen.
Kilder:
Levenberg, M. G., Armstrong, T., & Johnson, I. L. (2020). Teaching Dance for Understanding: Reconceptualizing Dance in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 91(6), 3–7. https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1770519
Russell-Bowie, D. E. (2013). What? Me? Teach dance? Background and confidence of primary preservice teachers in dance education across five countries. Research in Dance Education, 14(3), 216–232. https://doi.org/10.1080/14647893.2012.722614
Seelen, J. Von, Guldager, J. D., Bruun, T. H., Knudsen, M. E., & Bertel. (2018). Status på idrætsfaget 2018.
Guldager, J. D., Andersen, M.
F., Christensen, A. B., Bertelsen, K., & Christiansen, L. B. (2023). STATUS
PÅ IDRÆTSFAGET 2022. FIIBL, UCL og UC Syd.