Tilbage til webshop

Hvad er dans og udtryk?

Dans og udtryk er to nært forbundne begreber, der spiller en central rolle i kunstnerisk praksis og kommunikation gennem bevægelse. Lad os se nærmere på begge:

Dans: Dans er en kunstform, der involverer bevægelse af kroppen i tid og rum, ofte i takt med musik eller i en rytmisk struktur. Dans kan være struktureret og formel, som i ballet eller moderne dans, eller mere improviseret og frit, som i jazzdans eller street dance. Dans går ifølge Levenberg et al. (2020), dybere end blot at mestre en serie af bevægelser. Dans er et redskab, hvorigennem deltagerne kan lære om at være bevægelseskompetent, kropslig dannet (physical litteracy), at have selvværd og at kunne udtrykke sig. Deltagerne kan også gennem dans lære om bevægelseskoncepter og relationskompetencer.

Dans er tilmed en stor og betydningsfuld del af kulturer og samfund rundt om på kloden. Gennem dans kan deltagerne udtrykke deres kulturelle identiteter, forsøge at løse problemer, udtrykke kunstneristiske ideer og styrke deres relationelle komepetencer (Levenberg et al. 2020)

Til trods for at dans både traditionelt og kulturelt set har været populært at bruge tid på, så føler mange idrætslærere sig ikke kompetente til at undervise i dans og udtryk. Dette gør sig gældende både i danske kontekster jf. rapporterne status på idrætsfaget (Guldager et at. al 2023; UCSYD forskning, 2018) og udenlandske sammenhænge (Russell-Bowie, 2013)

Udtryk:

Udtryk refererer til den måde, hvorpå følelser, ideer eller tanker bliver kommunikeret eller udtrykt. I dans indebærer udtryk brugen af kroppens bevægelser, ansigtsudtryk og kropssprog til at formidle en følelsesmæssig tilstand, en historie eller en idé. Udtryk i dans er ofte subjektivt og kan fortolkes på forskellige måder af publikum afhængigt af deres baggrund, oplevelser og kulturelle kontekst.

Sammenhæng mellem dans og udtryk: Dans er en unik form for udtryk, der giver udøveren mulighed for at kommunikere på en ikke-verbal måde gennem kroppens bevægelser. Gennem dans kan udøveren formidle en bred vifte af følelser, ideer og fortællinger, hvilket gør det til et kraftfuldt middel til kunstnerisk udforskning og kommunikation. Udtrykket i dans er ikke kun knyttet til bevægelserne i sig selv, men også til den måde, hvorpå de udføres, konteksten, hvor de opstår, og publikums opfattelse af dem.

I praksis kan dansere arbejde med at forfine deres evne til at udtrykke sig gennem bevægelse ved at udforske forskellige bevægelseskvaliteter, arbejde med koreografi og improvisation, og dykke ned i følelsesmæssige og narrative fortællinger. På denne måde bliver dans ikke bare en fysisk aktivitet, men også en dybdegående undersøgelse af udtrykket gennem bevægelse.

Hvor kan man opleve dans og udtryk?

Dans og udtryk findes i mange forskellige arenaer, men her på webshoppen arbejdes med følgende:

Dans og udtryk i folkeskolen: Et fantastisk indholdsområde i folkeskolen, hvor elever kan få lov at få erfaringer med bevægelse til musik.

Dans og udtryk på læreruddannelsen: Idrætslærere uddannes til at kunne undervise i idrætsfaget i folkeskolen, og derfor fylder indholdsområdet dans og udtryk også væsentligt på læreruddannelsen.

Kilder:

Levenberg, M. G., Armstrong, T., & Johnson, I. L. (2020). Teaching Dance for Understanding: Reconceptualizing Dance in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 91(6), 3–7. https://doi.org/10.1080/07303084.2020.1770519

Russell-Bowie, D. E. (2013). What? Me? Teach dance? Background and confidence of primary preservice teachers in dance education across five countries. Research in Dance Education, 14(3), 216–232. https://doi.org/10.1080/14647893.2012.722614

Seelen, J. Von, Guldager, J. D., Bruun, T. H., Knudsen, M. E., & Bertel. (2018). Status på idrætsfaget 2018.

Guldager, J. D., Andersen, M. F., Christensen, A. B., Bertelsen, K., & Christiansen, L. B. (2023). STATUS PÅ IDRÆTSFAGET 2022. FIIBL, UCL og UC Syd.


Dans og udtryk i folkeskolen

Dans og udtryk i folkeskolen skal give eleverne mulighed for at udforske og udvikle deres kreative, fysiske, følelsesmæssige og sociale færdigheder gennem dans og udtryk. Folkeskolens undervisning i dans og udtryk kan have et mangfoldigt indhold med bl.a. dansebevægelser og teknikker, træning af kropsbevidsthed, smidighed, styrke og koordination, men også udforskning af ​​forskellige dansekulturer og traditioner som kan bidrage til elevernes kulturelle forståelse, respekt for mangfoldighed og globalt perspektiv.

Dans og udtryk i folkeskolen har i idrætsfagets historie været et af de indholdsområder som mange lærere har nedprioriteret eller ikke følt sig kompetente til at undervise i. Derfor er der med bogen Mariehønen Evigdans givet forslag til hvordan man kan arbejde med dans og udtryk i folkeskolen på en varierende og inspirerende måde, uanset om du er erfaren eller novice i undervisning i dans og udtryk i folkeskolen.

Dans og udtryk i læreruddannelsen


Dans og udtryk spiller også en vigtig rolle i læreruddannelsen, hvor kommende lærere uddannes til at undervise i dette indholdsområde i folkeskolen. I læreruddannelsen får de kommende lærere mulighed for at udforske og forstå de forskellige aspekter af dans og udtryk, samt hvordan de kan integrere disse i deres undervisning i dans og udtryk i folkeskolen på en meningsfuld måde.

Dans og udtryk på læreruddannelsen omfatter teoretisk og praktisk undervisning, hvor de studerende får indblik i forskellige danseformer, kreative udtryksformer og undervisningsmetoder. Dette kan omfatte undersøgelse af dansehistorie, kulturel mangfoldighed inden for dans, koreografiske principper og hvordan elevers kreativitet og selvudtryk kan udvikles gennem dans.

Lærere skal i dans udtryk kunne planlægge og gennemføre dans- og udtryksaktiviteter i deres undervisning, herunder hvordan de kan differentiere undervisningen for at imødekomme forskellige elevers behov og evner. Dette indebærer også at lære om vurdering og evaluering af elevernes læring og udvikling inden for dans og udtryk.

En vigtig del af læreruddannelsen i dans og udtryk er også at reflektere over og diskutere pædagogiske og didaktiske spørgsmål, såsom hvordan man skaber et inkluderende læringsmiljø, hvordan man understøtter elevernes kreative proces og hvordan man integrerer dans i tværfaglige sammenhænge.

Samlet set giver læreruddannelsen i dans og udtryk kommende lærere de nødvendige færdigheder, viden og forståelse for at kunne undervise i dette indholdsområde på en engagerende, effektiv og meningsfuld måde. Dette sikrer, at eleverne får mulighed for at udforske og udvikle deres kreativitet, selvudtryk og fysiske færdigheder gennem dans og udtryk i deres skolegang.

Bogen Mariehønen Evigdans samt modellen på lærred er essentielle i idrætsundervisningen