En tekst til indholdsområdet dans og udtryk i folkeskolen kan omhandle forskellige dele eller vinkler på dans og udtryk. Her er nogle emner, som teksten kunne omhandle:
Kulturel mangfoldighed i dans:
Dans har kulturelle rødder og tekster til dans og udtryk kan beskrive enkelte eller flere forskellige dansekulturer og traditioner. Ved at lære om forskellige danseformer fra hele verden udvides elevernes horisont og forståelse for den kulturelle mangfoldighed. Dette kan bidrage til at skabe et inkluderende læringsmiljø og fremme respekt for forskellighed.
Dans som et udtryksmiddel: Dans kan være et kraftfuldt udtryksmiddel, der tillader eleverne at kommunikere følelser, ideer og historier gennem koreografi og bevægelse. Tekster til dans og udtryk kan derfor handle om betydningen af at kunne kropsligt kommunikere, og skabe indtryk og udtryk med en koreografi.
Samarbejde og kreativitet i dans: Samarbejde er en væsentlig del af dans og udtryk, hvor eleverne eksempelvis kan arbejde sammen om at udforske og formidle sekvenser og koreografier. Dette fremmer ikke kun deres evne til at samarbejde, men også deres kreativitet, da de udfordres til at tænke innovativt og eksperimentere med forskellige bevægelsesmønstre og idéer. Derfor kan tekster til dans og udtryk også handle om samarbejde og kreativitet i dans og udtryk.